Treceți la conținutul principal

ÎNVĂȚARE ACCELERATĂ ȘI EFICIENTĂ



Fie că te pregătești pentru un examen, vrei să îți înveți copilul să învețe eficient sau doar vrei să reții mai repede ceea ce citești, îți voi oferi o paletă de concepte și tehnici care să te ajute să înveți accelerat și eficient.
Este esențial să știm că demersul nostru intelectual trebuie susținut atât în plan exterior, cât și interior. Înainte de a recurge la pixuri colorate și scheme, este important să ne asigurăm că biroul este curat, aerisit și avem la îndemână tot ceea ce este necesar, că suntem hidratați, că în cameră intră lumină (de preferat naturală, iar dacă este artificială trebuie să avem grijă să nu se producă umbre pe materialele de studiu; dreptacii trebuie să aibe sursă de lumina în partea stângă, iar stângacii trebuie să aibe sursa de lumină în partea dreapta), că este liniște și că în câmpul vizual nu se află lucruri care să ne distragă atenția (precum un geam în față biroului).

De asemenea, pentru a favoriza starea de studiu, se recomandă să existe un loc dedicat acestei activități. Din cauza faptului că oamenii stau tot mai mult în față calculatorului și la birou, este esențială poziția lor corporală. Tot din motive de sănătate, a apărut și tehnologia ergonomică, al cărei scop este tocmai acela de a nu tensiona și mai mult membrele și spatele.
Mouse ergonomic:


Așa-zisul efect Mozart, care se referă la faptul că melodiile compozitorului îmbunătățesc memoria și atenția, s-a dovedit că și în alte compoziții muzicale. Instrumentele cu coarde și cele de suflat au cea mai mare influență asupra ușurării mecanismului de memorare. În cazul în care persoana care învață tolerează sunete în timpul studiului, Steven Halpern are un album dedicat învățatului accelerat.
O influență remarcabilă o au și factorii interni, în special motivația și memoria (memotehnici). Atunci când vorbim despre motivație, ne referim în primul rând la resursele care ne conduc spre scopul final și la elementul care  ne va indica faptul că am reușit. Nivelul motivației se oglindește și în alegerea metodei și a limitei de învățare.
Înainte de a pătrunde în zona practică, cea a strategiilor, este bine să știm și ce înseamnă și cum funcționează memoria.
Diferențele dintre oameni se pot observa și prin modul lor de a înțelege anumite informații. Unele persoane au o memorie vizuală excelentă, ceea ce le determină să memoreze paginile cărții, pe când alte peroane au o capacitate deosebită de a își aminti ceea ce o altă persoană spune. Această diferența între preferința vizuală și cea auditivă este motivul pentru care spre exemplu, unii elevi pot reține mai bine ce spune profesoara de engleză de la școală (care vorbește fără a le arăta imagini), iar alții au nevoie să facă pregătire și acasă (unde înțeleg abia atunci când cuvintele sunt colerate unor imagini).  De asemenea, și acțiunile de natură kinestezică au impact diferit asupra unor persoane diferite, contribuind (sau nu) la procesul de memorare.


Conform studiilor, acesta este impactul pe care îl au diverse activități precum citiul, discuțiile și practica în procesul de dobândire a unor cunoștințe noi:

În procesul de învățare trebuie să se țină cont și de motivație, vârstă, sănătate, auto-cunoaștere, încredere în sine, dar și de calitățile materialului studiat. Nivelul de familiaritate poate îngreuna sau ușura lectura, volumul poate influența timpul alocat învățatului, iar conținutul poate fi concret (agreabil) sau complex (dificil de memorat).
Când vine vorba despre memorie, nu trebuie trecut cu vederea nici peste aspectul uitării, întrucât este important ca lumea să cunoască faptul că a uita anumite informații neaccesate de multă vreme este perfect natural, chiar necesar din punct de vedere funcțional.
Așadar, având cunoștințe despre ceea ce presupun factorii externi, cât și despre caracteristicile memoriei, putem pătrunde în zona învățării accelerate. Aceasta se bazează pe metoda de învățare RICAR (publicată de Francis Pleasant Robinson în anul 1946 în cartea Effective Study).
Răsfoiește – setează-ți scopul lecturii, analizează cuprinsul și coperta
Întreabă – cine este autorul, care este istoricul cărții
Citește – identificând ideile principale
Aprofundează – subliniază, fă scheme, ia notițe, hărți mentale - observă ce este esențial
Recapitulează – recitește notițele, explică-i cuiva ce ai învățat
O tehnică eficientă pentru reținerea anilor este aceea de a compune o propoziție ușor de memorat (șocantă, haioasă), ale cărei cuvinte să indice numărul de cifre. De exemplu, anul bătăliei de la Călugăreni (1595) poate fi reținut astfel: O caisă învechită scrie.
Richard Feynman, fizician și laureat al premiului Nobel, a dezvoltat o altă tehnică de memorare, în 3 pași. Primul pas îl reprezintă luarea notițelor pe baza materialului studiat (poți face grafice și scheme). Merită reținut faptul că a face asocieri (între termeni și idei), cât și a observa diferențele, ne ajută să memorăm mai ușor. Cel de al doilea pas presupune a povesti cuiva ceea ce ai reținut. Recitirea materialului și repetarea secvențelor nememorate reprezintă pasul numărul trei. Repetă pasul numărul doi până ajungi la rezultatul dorit.
Un alt instrument util sunt Hărțile mentale, scheme care seamănă cu structura neuronului. În centrul ramnificatiilor se scrie conceptul, apoi fiecare ramură reprezintă câte un aspect/subaspect important. Este de preferat să se utilizeze culori diferite pentru idei diferite și cât mai puține cuvinte. Tony Buzan, consultant educațional și autorul cărții Arta stăpânirii hărții mentale prezintă multiple întrebuințări ale utilizării acestei tehnici, care poate fi utilizată atât în învățare (scheme pentru fiecare capitol dintr-un manual sau o schemă generală) cât și în planificare (harta mentală a publicării unei cărți, harta mentală a realizărilor tale).


Așadar, acum când dispunem de cele 4 mnemotehnici (RICAR, tehnica de reținut numere, strategia lui Richard Feynman,hărțile mentale), cât și de o perspectivă mai amplă asupra a ceea ce înseamnă memoria, vom învăța eficient și ne vom aminti faptul că trebuie să pășim din simplul act al cititului în actul înțelegerii, că informațiile învățate trebuie recitite și utilizate constant, nu izolate și că dovada învățării veritabile este capacitatea de a face o persoană care nu cunoaște subiectul învățat de noi să îl înțeleagă.

Articol realizat de  Alessandra Gemeș
Bibliografie:
Sorin Faur - Arta memoriei
Tony Buzan - Arta stapanirii hartii mentale

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre mine, Evenimente viitoare, Amintiri

     Despre mine      În anul 2022 am avut ocazia să organizez patru ediții ale cursului de (Auto)cunoaștere și dezvoltare personală . Acest lucru înseamnă cel puțin 40 de ore pe care le-am petrecut discutând despre emoții, în compania unor copii interesați (sau care au devenit interesați) de ceea ce înseamnă Binele - al nostru și al celorlalți. Acestor ore se adaugă timpul petrecut cu multă bucurie la atelierele despre valori, la cluburile de lectură și la sesiunile de consiliere individuală pentru familii și adulți.     Agenda pentru începutul anului următor este pregătită, iar înscrierile s-au deschis!      Am creat această pagină Web pentru a posta actualizările privind întâlnirile noastre, pe măsură ce sunt stabilite evenimente noi. Înscrierile se fac la adresa psihologie.urbană@gmail.com sau prin link-urile puse la dispoziție pe Facebook, la descrierea evenimentelor de pe pagina Psihologie Urbană.     Vă mulțumesc tuturor celor care mi-ați fost alături până acum și vă invit să

Sensul vieții - Viktor Frankl

  Ce fel de căutare domină existența? Freud considera că viața este căutarea plăcerii, pe când Adler considera că este căutarea puterii. Viktor Frankl, părintele celei de-a treia școli vieneze de psihoterapie – logoterapia, a susținut că viață este căutarea sensului: sensul momentelor dificile, sensul muncii și sensul iubirii. Cartea sa,  Omul în căutarea sensului vieții , apărută la editura Vellant, este o adevărată comoară literară, care îmbină experiența sa din lagărele de concentrare naziste cu elemente de psihologie, care conduc la nașterea unui nou curent.  Ce este de făcut când omul nu vede la orizont motive suficiente pentru a trăi? Ce se întâmplă când lumea noastră interioară este cel mai aspru lagăr ? Fără a confunda principiul lui Frankl cu dependența de nefericire care predomină în societatea de astăzi, vă invit să privim mai presus de suferință. Ce se află dincolo de zidurile înalte între care ne desfășurăm activitățile de zi cu zi ? Există trei căi spre descoperirea

Cum recunoaștem tulburarea de personalitate narcisică?

Înainte de a vorbi despre caracteristicile persoanelor narcisice trebuie să facem o diferență între comportamentele narcisice adecvate și tulburarea de personalitate narcisică. Există câteva situații în care faptul că o persoană se consideră superioară nu reprezintă neapărat un semn de îngrijorare. Atunci când oamenii sunt la volan, tind să se considere cei mai abili șoferi și îi discreditează pe ceilalți participanți la trafic. Efectul consumului de substanțe este frecvent acela că persoana în cauză se simte atotputernică. De asemenea, supremația pe care o simt șefii este un sentiment firesc.  Toate aceste manifestări ale grandorii sunt comportamente narcisice, care numai completate și de alte elemente pot duce la o tulburare. Egoistul se gândește exclusiv la avantajul personal și deși observă nevoile celorlalți nu le consideră demne de atenție. Chiar și așa, un asemenea comportament nu indică neapărat o tulburare. Egocentrismul, în schimb, este cel care trage un semn de alarmă. E