Treceți la conținutul principal

CUM INVESTIM INVOLUNTAR ÎN TRAUME ȘI STRES


Interesant este că una dintre însușirile principale ale traumelor este aceea că oamenii susțin că nu au niciuna.

Totuși, atunci când se familiarizează cu ceea ce înseamnă o traumă, unii decid să își confrunte viața pentru a se vindeca, iar prin perseverență, dorința lor se îndeplinește.

Psihoterapeutul Cristina Levițchi descrie trauma ca fiind un cluster de trăiri puternice, profunde, dureroase, greu de suportat, care depășește posibilitățile personale de a îi face față.

O traumă poate fi provocată de un accident, de moartea unei persoane dragi, de trăirea unei agresiuni sau de orice alt factor care perturbă cursul normal al vieții. În urma experimentării unei traume, intervine stresul acut, care dacă persistă mai mult de o lună, se transformă în stres post-traumatic (manifestat prin reexperimentarea evenimentului neplăcut prin imagini, sunete, senzații etc).


În studiile sale pe veterani de război, psihiatrul Bessel Van Der Kolk, a descoperit că cea mai mare sursă de durere din viața unui om sunt minciunile pe care și le spune singur, precum aceea că „a trecut” peste un episod traumatic, când de fapt, stresul post-traumatic este prezent. Iluzia trecerii peste o traumă fară un demers terapeutic este dată de faptul că evenimentul șocant poate bloca durerea, ceea ce oferă impresia vindecării. Un aspect important este faptul că trauma afectează imaginația, fapt ce poate amplifica intensitatea amintirilor. Scopul psihoterapeutului este acela de a ancora pacientul în prezent (astfel corpul lui nu va mai trăi ca în momentul confruntării cu pericolul).
Psihologul Franz Rupert a dezvoltat o abordare numită TTPOI (perspectivele traumei psihice orientate către identitate) care este utilizată în cadrul ședințelor de terapie cu scopul vindecării efectelor traumei psihice.

Chiar dacă trauma a provocat dereglări la nivel fizic, vindecarea se poate realiza numai din interior către exterior.

De exemplu, tentativa de avort a mamei, consumul de alcool și droguri în timpul sarcinii îl determină pe bebeluș să nu își tolereze mama, refuzând laptele matern. Mai târziu, copilul devenit adult dezvoltă intoleranță la lactoză, însă atunci când ajunge în terapie și reușește să își vindece rănile din copilărie, intoleranța dispare miraculos. Acest fapt se datorează vindecării care pornește din interior.

Fenomenul prin care sentimentele negative se materializează în boli se numește somatizare.

De ce copiii au deja tot felul de boli care nu se vindecă? De ce adolescenții își otrăvesc corpurile cu droguri sau se înfometează până mor? Oare infarctul miocardic cauzat de prea mult stres constituie un risc profesional normal? Oare cancerul este inevitabil, la fel ca și demența apărută la bătrânețe? Trebuie să ne resemnăm pur și simplu cu faptul că dezvoltăm boli, precum diabetul, reumatismul sau ulcerul gastric și să ne mulțumim cu un tratament axat pe simptom, deci cu niște remedii locale?

Bazându-se pe experiența lor terapeutică, Franz Ruppert și colaboratorii săi arată că „bolile" nu sunt în niciun caz bazate doar pe predispozițiile organice, pe condiționarea vârstei sau pe expresia unor „gene rele", ci sunt rezultatul experiențelor de viață pe care nu le-am putut procesa din punct de vedere psihic, sunt consecințele traumelor psihice care se exprimă prin intermediul corpului nostru. Aceste afirmații sunt susținute de cazurile prezentate în cartea „Corpul meu, trauma mea” (Editura Trei) de diferiți terapeuți care au lucrat cu metoda constelării intenției în scopul tratării problemelor psihosomatice.


Este important să învățăm să ne trăim corect durerea, pentru a nu o purta în spate de-a lungul vieții și a nu o transmite la urmași (pe lângă bolile somatice există și afecțiuni transmise din generație în generație – ex. străbunicul a fost strâns de gât, strănepotul se sufocă în somn; acest tip de manifestări se vindecă prin conștientizare, însă este necesară aflarea istoricului de familie).
Institutul pentru Studiul și Tratamentul Traumei din Romania, unde își desfășoară activitatea psihoterapeuți specializați în metoda constelării intenției, a fost fondat de psihologul clinician Diana Lucia Vasile. La institut au loc numeroase conferințe de psihotraumatologie, care promovează abordarea psihologului Franz Rupert (care a venit de mai multe ori în Romania) cu privire la constelarea intenției (termenul de intenție se referă la ceea ce participanții aleg să schimbe la lumea lor interioară; procesul este compus din 7 pasi și se realizează în cadrul unui grup de terapie).
Articol realizat de Alessandra Gemeș


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre mine, Evenimente viitoare, Amintiri

     Despre mine      În anul 2022 am avut ocazia să organizez patru ediții ale cursului de (Auto)cunoaștere și dezvoltare personală . Acest lucru înseamnă cel puțin 40 de ore pe care le-am petrecut discutând despre emoții, în compania unor copii interesați (sau care au devenit interesați) de ceea ce înseamnă Binele - al nostru și al celorlalți. Acestor ore se adaugă timpul petrecut cu multă bucurie la atelierele despre valori, la cluburile de lectură și la sesiunile de consiliere individuală pentru familii și adulți.     Agenda pentru începutul anului următor este pregătită, iar înscrierile s-au deschis!      Am creat această pagină Web pentru a posta actualizările privind întâlnirile noastre, pe măsură ce sunt stabilite evenimente noi. Înscrierile se fac la adresa psihologie.urbană@gmail.com sau prin link-urile puse la dispoziție pe Facebook, la descrierea evenimentelor de pe pagina Psihologie Urbană.     Vă mulțumesc tuturor celor care mi-ați fost alături până acum și vă invit să

Sensul vieții - Viktor Frankl

  Ce fel de căutare domină existența? Freud considera că viața este căutarea plăcerii, pe când Adler considera că este căutarea puterii. Viktor Frankl, părintele celei de-a treia școli vieneze de psihoterapie – logoterapia, a susținut că viață este căutarea sensului: sensul momentelor dificile, sensul muncii și sensul iubirii. Cartea sa,  Omul în căutarea sensului vieții , apărută la editura Vellant, este o adevărată comoară literară, care îmbină experiența sa din lagărele de concentrare naziste cu elemente de psihologie, care conduc la nașterea unui nou curent.  Ce este de făcut când omul nu vede la orizont motive suficiente pentru a trăi? Ce se întâmplă când lumea noastră interioară este cel mai aspru lagăr ? Fără a confunda principiul lui Frankl cu dependența de nefericire care predomină în societatea de astăzi, vă invit să privim mai presus de suferință. Ce se află dincolo de zidurile înalte între care ne desfășurăm activitățile de zi cu zi ? Există trei căi spre descoperirea

Cum recunoaștem tulburarea de personalitate narcisică?

Înainte de a vorbi despre caracteristicile persoanelor narcisice trebuie să facem o diferență între comportamentele narcisice adecvate și tulburarea de personalitate narcisică. Există câteva situații în care faptul că o persoană se consideră superioară nu reprezintă neapărat un semn de îngrijorare. Atunci când oamenii sunt la volan, tind să se considere cei mai abili șoferi și îi discreditează pe ceilalți participanți la trafic. Efectul consumului de substanțe este frecvent acela că persoana în cauză se simte atotputernică. De asemenea, supremația pe care o simt șefii este un sentiment firesc.  Toate aceste manifestări ale grandorii sunt comportamente narcisice, care numai completate și de alte elemente pot duce la o tulburare. Egoistul se gândește exclusiv la avantajul personal și deși observă nevoile celorlalți nu le consideră demne de atenție. Chiar și așa, un asemenea comportament nu indică neapărat o tulburare. Egocentrismul, în schimb, este cel care trage un semn de alarmă. E